Door: André Rotte
Leestijd: 3 minuten
Bij een kettingbotsing botsen er minimaal 3 auto’s op elkaar. En vaak is daarbij de achterste bestuurder aansprakelijk. Dat werkt net zo als bij een kop-staartbotsing waarbij één auto bovenop een andere klapt. Eigenlijk is een kettingbotsing hetzelfde, alleen zijn er meer auto’s betrokken.
Kettingbotsingen komen vaak voor op drukke (snel)wegen, bijvoorbeeld als er files staan of bij verkeerslichten. Maar ook weersomstandigheden zoals dichte mist zorgen voor het ontstaan van kettingbotsingen. Soms wel met tientallen of honderden auto’s. Letsels als bijvoorbeeld whiplash komen regelmatig voor. In dit artikel leg ik u uit wat u kunt doen als u letselschade heeft bij een kettingbotsing.
Wanneer u gewond raakt bij een kettingbotsing, is het altijd aan te raden om juridische hulp in te schakelen. Daarmee voorkomt u dat u de weg kwijtraakt tussen alle betrokken partijen met verschillende belangen.
Schakelt u Stipt letselschade als uw belangenbehartiger in, dan regelen wij via de aansprakelijke verzekeraar dat u krijgt waar u recht op heeft. Schade vergoed krijgen is al lastig, maar helemaal als niet snel duidelijk is wie er aansprakelijk is voor de aanrijding. In extreme gevallen zoals bij de enorme kettingbotsing op de A58 in Zeeland is er geen aansprakelijkheid vast te stellen.
Daar werden de automobilisten plotseling door een zeer dichte mist overvallen. Maar anders zullen verzekeraars onderling moeten vaststellen wie verantwoordelijk is en de schade van een slachtoffer moet betalen.
Wie schade veroorzaakt is aansprakelijk. En moet de schade van een slachtoffer vergoeden. Dat geldt zowel voor materiële schade als letselschade. Meestal is de achterste bestuurder aansprakelijk voor de schade van de auto’s die voor hem reden of stonden.
In artikel 19 van de Wegenverkeerswet 1994 staat namelijk dat je altijd zoveel afstand tot je voorganger moet houden dat je nog veilig kunt stoppen als er vóór je geremd wordt.
Bij een botsing met meerdere auto’s hoeft het niet per se zo te zijn dat degene achter je verantwoordelijk is. Als de middelste auto stilstaat en door de klap van de achterste doorgedrukt wordt, is de achterste bestuurder ook aansprakelijk voor de schade van de voorste auto. Een getuige moet dan verklaren dat er sprake is van doordrukken. Er zijn uitzonderingen waarbij de achterste bestuurder niet aansprakelijk is. Bijvoorbeeld als de voorste of de middelste auto onverwacht van rijstrook wisselt. Of de voorste onverwacht remt wanneer auto’s optrekken bij een groen verkeerslicht.
Heeft u letselschade na een kettingbotsing en heeft u zelf een Schadeverzekering Inzittenden (SVI)? Dan vergoedt de SVI uw letselschade, ongeacht de schuldvraag. De SVI geldt zowel voor bestuurders als overige inzittenden. Hoe de SVI in elkaar steekt en het wat het verschil is met de OVI (ongevallenverzekering voor inzittenden) is kunt u lezen in een ander blog van Stipt letselschade.
Zonder inzittendenverzekering kunt u schade verhalen op de verzekeraar van de aansprakelijke tegenpartij. De inzittenden van een auto die betrokken is bij een kettingbotsing mogen niet de dupe worden van discussies over de aansprakelijkheid tussen verzekeraars. Voor inzittenden geldt daarom de schuldloze derde regeling. Zij kunnen hun letselschade altijd indienen bij de verzekeraar van de auto waarin zij zaten.
U merkt vast wel dat het lastig kan zijn om schade vergoed te krijgen wanneer u bij een kettingbotsing betrokken bent. Kosten van experts die u helpen zoals Stipt letselschade hoeft u niet zelf te betalen. De aansprakelijke verzekeraar of de SVI vergoedt deze kosten. Daarom is het verstandig wanneer u na een ongeval zo snel mogelijk hulp inschakelt.
Wilt u meer weten over letselschade verhalen na een kettingbotsing? De experts van Stipt letselschade weten er alles van en helpen u graag.