• Landelijk werkzaam
  • Persoonlijk bezoek
  • Één vast aanspreekpunt
  • Gratis rechtshulp

Aansprakelijkheid reisorganisatie en touroperators voor letselschade

Heeft u letselschade opgelopen na een ongeval, terwijl u met een Nederlandse reisorganisatie op vakantie was? Dan maakt het niet uit of het ongeval in Nederland of het buitenland plaatsvond; het Nederlands recht is van toepassing. Op grond van de overeenkomst die u sluit met een reisorganisator of touroperator mag u verwachtingen hebben over uw vakantie. Als u letselschade oploopt, komt de uitvoering van de overeenkomst niet tegemoet aan uw verwachtingen. U kunt de reisorganisatie aansprakelijk stellen voor de letselschade die u oploopt, ook als de reisorganisatie niet direct bij het ongeval betrokken was. In een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek vertellen wij u graag wat uw mogelijkheden zijn bij het verhalen van uw letselschade op een reisorganisatie of touroperator. Bel direct met een van onze experts op 0113 – 405 062 of vul het contactformulier in.

Is een reisorganisatie of touroperator altijd aansprakelijk?

Er zijn enkele situaties waarin een reisorganisatie of touroperator niet verantwoordelijk is voor het letsel dat u opliep. Bijvoorbeeld:

  • Als u zelf schuldig bent aan het ongeval. Een voorbeeld is duiken in een ondiep zwembad, terwijl aangegeven wordt dat duiken verboden is.
  • Als iemand die niet rechtstreeks bij de organisatie van uw vakantie betrokken is, verantwoordelijk is. Bijvoorbeeld de scooterverhuurder die u op pad stuurt met een scooter waarvan de remmen niet functioneren.
  • De reisorganisatie kon het ongeval niet voorkomen door een overmachtsituatie. Een voorbeeld is dat de buschauffeur die u vervoerde naar het vliegveld onwel wordt en daardoor een aanrijding plaatsvindt.

Een reisorganisatie is wel aansprakelijk voor de handelingen van personen die zij inhuurt voor de invulling van uw vakantie, zoals de busmaatschappij die de transfer naar uw accommodatie verzorgt of de lokale reisagent die uw excursie organiseert. Ook ongevallen die in uw verblijfsaccommodatie plaatsvinden, kunnen onder de verantwoordelijkheid van de reisorganisatie vallen. Meld een ongeval altijd zo snel mogelijk, maar in elk geval binnen drie maanden bij de reisorganisatie, anders vervalt uw recht op schadevergoeding.

Wat als u uw reis niet via een Nederlandse reisorganisatie boekte?

Heeft u zelf een reisonderdeel geboekt bij een lokale vervoerder of accommodatieverschaffer en loopt u letsel op waarbij u denkt dat de vervoerder of accommodatieverschaffer aansprakelijk is? Dan geldt het recht in het land waar het ongeval plaatsvond. Dat geldt ook voor een ongeval tussen twee motorvoertuigen. Alleen als een ongeluk in het buitenland plaatsvindt en beide voertuigen een Nederlands kenteken en Nederlandse aansprakelijkheidsverzekeraar hebben, dan geldt het Nederlandse schadevergoedingsrecht.

Stipt letselschade helpt u met uw schadeclaim bij een reisorganisatie

Uw persoonlijk herstel is belangrijk en kost u al veel tijd en energie. Laat het regelen van uw letselschade daarom aan een letselschadespecialist over. Stipt letselschade helpt u graag. Wij behartigen uw belangen en nemen u uw zorgen uit handen. Een letselschade claimen is namelijk een ingewikkeld proces, waarbij juridische aansprakelijkheid, inventarisatie van schadeposten en de verhaalsmogelijkheden op de andere partij onder meer een rol spelen. Onze experts hebben uitgebreide vakkennis en ervaring. In een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek vertellen wij u graag wat de mogelijkheden in uw situatie zijn. Bel direct met een van onze experts op 0113 – 405062 of vul het contactformulier in.

    iemand ligt met been in het verband aan het zwembad
    (c) copyright Stipt letselschade | Klachtenregeling | Algemene Voorwaarden | Sitemap | Privacyverklaring