Door: Lisa Fluit
Leestijd: 3 minuten
Openslaande autoportier: het lijkt een alledaagse situatie: u fietst rustig door de straat, wanneer plotseling een autoportier opengaat, zonder dat u de tijd heeft om te reageren. U botst tegen het portier en valt, wat kan leiden tot vervelende verwondingen of zelfs blijvend letsel. Deze incidenten, ook wel bekend als een “dooring”-ongevallen, roepen vaak de vraag op: wie er aansprakelijk is voor de schade. In deze blog bespreken wij de juridische aspecten van een ongeval met een openslaand portier
In de meeste gevallen ligt de aansprakelijkheid voor een ongeval met een openslaand portier bij de bestuurder van het voertuig. Dit is wettelijk geregeld in artikel 5 Wegenverkeerswet 1994, dat stelt dat het verboden is om een portier van een stilstaand voertuig te openen als dit gevaar of hinder voor andere weggebruikers veroorzaakt.
Voor automobilisten geldt dus een zorgplicht bij het openen van hun portier. Zij dienen goed te controleren of er fietsers, scooters of andere weggebruikers aankomen, voordat zij het portier openen.
Wanneer u als fietser tegen een plotseling openslaand portier aanrijdt, is de kans groot dat de bestuurder van de auto aansprakelijk is. Het niet goed controleren van de omgeving alvorens een portier te openen, kan namelijk als nalatigheid worden gezien.
U heeft dan recht op een schadevergoeding voor zowel materiële schade (zoals een kapotte fiets) als immateriële schade (zoals pijn en leed). De vergoeding voor immateriële schade noemen we smartengeld.
Het is belangrijk te beseffen dat niet alleen de bestuurder van een auto verantwoordelijk kan zijn voor het openen van een portier. Ook als een passagier een portier opent waardoor een fietser letselschade oploopt, kan de passagier aansprakelijk gesteld worden. Vaak zal de bestuurder in dat geval alsnog (mede)aansprakelijk zijn, zeker als deze passagier een kind is of als de bestuurder onvoldoende toezicht heeft gehouden.
In praktijk wordt de schade echter vaak verhaald op de verzekeraar van de bij het ongeval betrokken motorrijtuig, omdat auto’s in Nederland verplicht verzekerd zijn voor wettelijke aansprakelijkheid (WAM-verzekering). Deze verzekering dekt de schade die wordt veroorzaakt aan derden, waaronder fietsers, door het openen van een portier.
Er zijn situaties denkbaar waarin de aansprakelijkheid niet volledig bij de bestuurder ligt. Stel dat u als fietser harder fietste dan was toegestaan, of dat u op uw telefoon keek op het moment van het ongeval. In dergelijke gevallen kan er sprake zijn van gedeelde schuld. De verzekeraar kan dan stellen dat u (deels) zelf verantwoordelijk bent voor het ontstaan van het ongeval.
Toch is het goed om te weten dat u als fietser een bijzondere positie inneemt in het verkeer. In Nederland geldt er namelijk een extra beschermingsregel voor zwakke verkeersdeelnemers, zoals fietsers en voetgangers. Zelfs als u gedeeltelijk schuld heeft aan het ongeval, is de kans groot dat u alsnog recht heeft op een schadevergoeding. De bestuurder van de auto blijft in veel gevallen voor minimaal 50% aansprakelijk, tenzij er sprake is van overmacht.
Een aanrijding met een openslaand autoportier kan ernstige gevolgen hebben voor u als fietser. Zorg er daarom voor dat u na een ongeval de juiste stappen onderneemt: verzamel bewijsmateriaal, raadpleeg een arts en schakel juridische hulp in. Door een letselschadejurist in te schakelen, vergroot u de kans op een eerlijke schadevergoeding en kunt u zich volledig richten op uw herstel.
Heeft u vragen of bent u slachtoffer geworden van een dergelijk ongeval? Neem vrijblijvend contact met ons op voor een gratis en vrijblijvend juridisch advies. Bel 085-3031397 of stuur een mail naar info@stiptletselschade.nl. Wij helpen u graag!