Door: Lisa Fluit
Leestijd: 3 minuten
Verkeersveiligheid leek een ondergeschoven kindje te zijn in het hoofdlijnenakkoord van het kabinet Schoof-I. Toch blijft de Tweede Kamer zich buigen over plannen om de veiligheid in het verkeer te verbeteren. Hoewel een gepland debat van de vaste Kamercommissie voor Verkeersveiligheid werd uitgesteld, heeft het inmiddels alsnog plaatsgevonden.
Tijdens dit debat is onder meer worden gesproken over de zorgwekkende prognoses van verkeersveiligheidsinstituut SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid). Deze voorspellingen schetsen een somber beeld: zonder aanvullende maatregelen zal het aantal verkeersdoden rond 2040 niet verder afnemen, terwijl het aantal ernstig gewonden mogelijk zelfs verdubbelt.
In 2023 kwamen 684 mensen om in het verkeer, volgens het CBS. Dit waren er 61 minder dan in 2022, maar nog steeds meer dan in de meeste jaren tussen 2010 en 2021. Verkeersveiligheidsinstituut SWOV waarschuwt dat er geen structurele daling zichtbaar is in het aantal verkeersdoden.
Voor fietsers is de situatie zelfs nijpend: al vier jaar op rij sterven er meer fietsers (270 in 2023) dan inzittenden van auto’s (194 in 2023).
Ouderen vormen de grootste risicogroep. In 2023 was 55% van de verkeersdoden 60 jaar of ouder. Kinderen (0-14 jaar) lopen daarentegen relatief minder risico, met 20 verkeersdoden in 2023.
Gemotoriseerde tweewielers, zoals brommers, scooters en motoren, vormen het grootste gevaar in het verkeer. Het risico om te overlijden op een brom- of snorfiets is maar liefst dertig keer hoger dan voor inzittenden van een auto. Ook fietsers en voetgangers lopen een verhoogd risico: zij hebben respectievelijk acht en zes keer meer kans op een fataal ongeluk per afgelegde kilometer.
De vooruitzichten tot 2040 tonen aan dat het aantal verkeersdoden mogelijk licht daalt tot rond de 500 per jaar, waarna het stabiel blijft. In de groep ouderen (65+) blijft het aantal dodelijke ongevallen hoog. Vooral scootmobielgebruikers lopen een groter risico, met een verwachte stijging van het aantal ongevallen met circa 160%.
Nog zorgwekkender zijn de prognoses voor ernstig gewonden. Tussen 2018 en 2040 wordt een verdubbeling van het aantal verkeersslachtoffers verwacht, vooral onder ouderen. Dit geldt in het bijzonder voor fietsers, waarbij het aantal letselgevallen sterk stijgt, ook bij ongelukken zonder motorvoertuigen. Gemotoriseerde tweewielers, zoals snorfietsen en speed-pedelecs, laten eveneens een forse stijging zien.
Een opvallend detail is dat ongelukken met scootmobielen in de cijfers niet als aparte categorie worden geregistreerd, terwijl deze groep juist een hoog risico loopt.
De stijging in verkeersslachtoffers wordt mede veroorzaakt door de toenemende mobiliteit van ouderen. De groep 65-plussers zal groeien en daarbinnen stijgt het aandeel ‘oudere’ ouderen (80+). Deze subgroep heeft een nog hoger risico op verkeersongevallen dan jongere senioren. Daarbij speelt ook de populariteit van fietsen en scootmobielen een rol.
Technologische ontwikkelingen, zoals voertuigautomatisering, kunnen op termijn bijdragen aan meer verkeersveiligheid, maar deze innovaties richten zich vooral op gemotoriseerd verkeer. Voor fietsers, voetgangers en gebruikers van tweewielers bieden ze nauwelijks bescherming.
De enige manier om het tij te keren, is door gerichte maatregelen te nemen. Het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 – Veilig van deur tot deur, opgesteld door de overheid en gemeenten, biedt handvatten om de verkeersveiligheid te verbeteren. Denk hierbij aan strengere regelgeving, betere infrastructuur en meer aandacht voor kwetsbare groepen zoals fietsers en ouderen.
Bent u betrokken geraakt bij een verkeersongeval en heeft u letsel opgelopen? Dan raden wij u aan contact op te nemen met een van onze experts. Vaak heeft u recht op een schadevergoeding. Op onze website kunt u eenvoudig een test invullen om te kijken of u recht heeft op vergoeding van uw letselschade.
Een schadevergoeding kan nooit de impact van een ongeluk wegnemen, maar het biedt wel de financiële steun die u nodig heeft om verder te gaan.