Door: Lisa Fluit
Leestijd: 2 minuten
De laatste jaren blijkt steeds vaker dat slaaptekort een aanzienlijke rol speelt bij verkeersongevallen. Het is inmiddels bewezen dat onvoldoende slaap de verkeersveiligheid ernstig in gevaar kan brengen. 21% van de dodelijke verkeersongevallen in Nederland is te wijten aan slaaptekort. In deze blog bekijken we de gevaren van rijden met slaaptekort, de gevolgen voor slachtoffers en nabestaanden van dodelijke verkeersongevallen door vermoeidheid, en de mogelijkheden voor schadevergoeding bij dergelijke incidenten.
Slaap en rust zijn cruciaal voor de rijvaardigheid. Wanneer iemand vermoeid is, is de kans op een verkeersongeval aanzienlijk groter. Het blijkt dat maar liefst één op de vijf verkeersongelukken veroorzaakt wordt door slaaptekort. Dit is een schokkend cijfer, vooral gezien de ernst van de gevolgen die dit kan hebben. Wanneer een bestuurder met slaaptekort achter het stuur zit, is deze vaak minder geconcentreerd en is er bovendien sprake van een verminderde beoordelingsvaardigheid en een vertraagd reactievermogen. Je reactievermogen bij slaaptekort is zo sterk verminderd dat het gelijkstaat aan het effect van het drinken van vier glazen alcohol (ongeveer 1 promille).
Een andere factor die bijdraagt aan de gevaren van vermoeidheid is de zogenaamde ‘microslaap’. Dit is een korte, onbewuste slaapperiode die maar enkele seconden duurt, maar die tijdens het rijden voldoende kan zijn om een ernstig ongeluk te veroorzaken. Tijdens een microslaap reageert de bestuurder niet op de weg, andere voertuigen of verkeerslichten. Dit vergroot de kans op een frontale botsing of een ander ernstig ongeluk.
Veel moderne auto’s zijn inmiddels uitgerust met technologieën die bestuurders kunnen waarschuwen wanneer ze vermoeid lijken te zijn. Zo zijn er systemen die het rijgedrag van de bestuurder volgen en waarschuwingen geven wanneer deze langere tijd geen pauze heeft genomen. Daarnaast mogen chauffeurs van vrachtwagens en touringcars bijvoorbeeld niet langer dan 4,5 uur achter elkaar rijden zonder een verplichte pauze van ten minste 15 minuten. Dit is wettelijk vastgelegd om te voorkomen dat vermoeidheid de verkeersveiligheid in gevaar brengt. Helaas geldt deze verplichting niet voor alle bestuurders, wat betekent dat het voor veel particuliere bestuurders niet verplicht is om op tijd een pauze te nemen.
In 2023 kwamen er 582 mensen om het leven bij verkeersongevallen in Nederland. Wanneer we het percentage van 21% toepassen dat te wijten is aan slaaptekort, dan komen we uit op 122 doden die het slachtoffer werden van vermoeidheid achter het stuur.
Bent u betrokken geraakt bij een ongeval door slaaptekort? Dan raden we u aan contact op te nemen met een van onze experts. Een ervaren verkeersongevallenadvocaat kan u helpen de juridische complexiteit te begrijpen en u bijstaan bij het claimen van een passende schadevergoeding. Op onze website kunt u eenvoudig een test invullen om te kijken of u recht heeft op vergoeding van uw letselschade.