• Landelijk werkzaam
  • Persoonlijk bezoek
  • Één vast aanspreekpunt
  • Gratis rechtshulp

Ziek geworden van AH blauwe bessen? Zo zit het met de aansprakelijkheid van Albert Heijn

Door: André Rotte
Leestijd: 3 minuten

Heeft u begin 2025 bevroren blauwe bessen van Albert Heijn gegeten en bent u daarna ziek geworden? Dan is het goed mogelijk dat u slachtoffer bent van een recente uitbraak van het hepatitis A-virus. Deze besmetting wordt in verband gebracht met diepvries blauwe bessen uit het assortiment van Albert Heijn. Er zijn tientallen meldingen van ziektegevallen, en zelfs ziekenhuisopnames, als gevolg van deze besmetting. In deze uitgebreide blog leest u wat hepatitis A is, hoe de besmetting tot stand is gekomen en of u recht heeft op schadevergoeding.

Wat is er aan de hand met de blauwe bessen van Albert Heijn?
In januari 2025 ontving het RIVM meerdere meldingen van huisartsen over patiënten met hepatitis A. Dit virus komt relatief weinig voor in Nederland, dus de toename in besmettingen was opvallend. In samenwerking met diverse regionale GGD-instellingen werd daarom een onderzoek gestart naar de mogelijke bron van deze uitbraak.

Uit vragenlijsten die door besmette personen zijn ingevuld, bleek dat zij allen bevroren blauwe bessen van Albert Heijn hadden gegeten. Deze bessen bleken besmet met het hepatitis A-virus. Na melding door het RIVM heeft de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) Albert Heijn op de hoogte gebracht, waarna de supermarktketen besloot de betreffende producten terug te roepen.

Helaas kwam deze terugroepactie voor veel mensen te laat. Ten minste twaalf mensen zijn opgenomen in het ziekenhuis, en het daadwerkelijke aantal besmettingen ligt waarschijnlijk veel hoger.

Wat is hepatitis A en hoe ernstig is het?
Hepatitis A is een virale infectie van de lever, veroorzaakt door het hepatitis A-virus. De klachten variëren van mild tot ernstig, maar zijn in veel gevallen erg vervelend. U kunt last krijgen van vermoeidheid, misselijkheid, buikpijn, diarree, koorts en in sommige gevallen geelzucht. De meeste mensen herstellen volledig binnen zes weken, maar in uitzonderlijke gevallen kan de ziekte maanden aanhouden.

Hepatitis A wordt meestal overgedragen via besmet voedsel of water. In dit geval is het virus waarschijnlijk op de bessen terechtgekomen door contact met besmette handen van plukkers, of via vervuild water dat bij de productie is gebruikt. Omdat het virus bestand is tegen kou, kan het zelfs in diepvriesproducten zoals deze bessen overleven.

Wat moet u doen als u mogelijk besmet bent?
Heeft u bevroren blauwe bessen van Albert Heijn gegeten? Dan wordt u geadviseerd om tot zes weken na consumptie alert te zijn op symptomen van hepatitis A. Bij klachten is het belangrijk direct contact op te nemen met uw huisarts. Uw arts kan een bloedtest uitvoeren om te bepalen of u inderdaad besmet bent met hepatitis A en zo nodig een passende behandeling starten.

Is Albert Heijn aansprakelijk voor uw ziekte?
Als u daadwerkelijk ziek bent geworden van de besmette blauwe bessen, dan is de kans groot dat Albert Heijn aansprakelijk is voor uw schade.

Op grond van het productaansprakelijkheidsrecht is een producent of verkoper namelijk verantwoordelijk voor schade veroorzaakt door een verkeerd product. In dit geval betreft het een voedingsmiddel dat besmet is met een schadelijk virus.

Om Albert Heijn succesvol aansprakelijk te stellen, moet u wel aan een aantal voorwaarden voldoen:

  1. U kunt bewijzen dat u de bevroren blauwe bessen van AH heeft gekocht en gegeten – bijvoorbeeld met een kassabon of een foto van de verpakking.
  2. Uw hepatitis A-besmetting is medisch vastgesteld .
  3. Er moet een duidelijk causaal verband zijn tussen het eten van de bessen en uw ziekte.
  4. U heeft schade geleden – denk aan medische kosten, inkomensverlies of andere uitgaven als gevolg van de ziekte.

Hoe kunt u schadevergoeding eisen?
Als aan bovenstaande voorwaarden is voldaan, kunt u een aansprakelijkstelling sturen naar Albert Heijn. In deze brief beschrijft u wat er is gebeurd, welke schade u heeft geleden en waarom u vindt dat Albert Heijn daarvoor verantwoordelijk is. Vergeet niet om relevante bewijsmaterialen mee te sturen, zoals medische informatie van uw huisarts, foto’s van het product en uw kassabon.

Hulp nodig? Stipt letselschade!
Heeft u hier hulp bij nodig? Dan raden we u aan contact op te nemen met een van onze experts. We kunnen u helpen de juridische complexiteit te begrijpen en u bijstaan bij het claimen van een passende schadevergoeding, ook nu de zaak al enige maanden oud is. Op onze website kunt u eenvoudig een test invullen om te kijken of u recht heeft op vergoeding van uw letselschade.

Over André Rotte

"Mensen persoonlijk en betrokken bijstaan, zodat hun leven weer zoveel mogelijk wordt als voor hun letselschade. Dat vind ik mooi." Na mijn rechtenstudie en functies bij verzekeraars internationale expertisebureaus werk ik sinds 2010 als belangenbehartiger voor slachtoffers van letselschade. Ik ben NIVRE-registerexpert en lid van het Nederlands Instituut van Schaderegelaars. Dat zorgt ervoor dat ik altijd op de hoogte ben van belangrijke ontwikkelingen op het gebied van letselschaderegeling. In mijn eerste baan bij een verzekeraar leerde ik dat persoonlijk contact enorm belangrijk is wanneer je slachtoffers van letselschade helpt en dat een tevreden klant je doelstelling is. Dat én mijn ervaring en kennis maakt dat u de behandeling van uw letselschadeclaim met een gerust hart aan mij kunt overlaten.

Meer blogs van André Rotte Bekijk profiel op LinkedIN
Gratis hulp en advies
  • Binnen 24 uur contact
  • Eén vast aanspreekpunt
  • Persoonlijke aanpak
  • Gratis rechtshulp
  • Landelijk werkzaam

    Gratis hulp en advies
    (c) copyright Stipt letselschade | Klachtenregeling | Algemene Voorwaarden | Sitemap | Privacyverklaring