Door: André Rotte
Leestijd: 2 minuten
Elektrische fietsen of e-bikes zijn de laatste jaren explosief gestegen. Het aantal ongevallen en letselschades als gevolg van deze ongevallen ook. Wanneer u op uw elektrische fiets aangereden wordt door iemand anders en letselschade oploopt, is er een kans dat u uw letselschade kunt verhalen op degene die het ongeval veroorzaakte. Voor de aansprakelijkheid is het enerzijds van belang wat voor voertuig de andere partij is en anderzijds of uw elektrische fiets volgens de wet een motorvoertuig is of niet.
Een gewone fiets is voor de aansprakelijkheidsregels in het verkeer altijd een zwakke verkeersdeelnemer. Net als een voetganger. Rijdt een motorvoertuig een fietser of voetganger aan, dan zijn zij als zwakke verkeersdeelnemer beschermd door de wet. In de meeste gevallen moet de verzekeraar van het motorvoertuig alle schade van de fietser vergoeden. Soms is de zwakke verkeersdeelnemer aansprakelijk, maar nooit voor meer dan 50%. Dat is bepaald in de Wegenverkeerswet.
E-bike, elektrische fiets, fiets met trapondersteuning, elobike, pedelec of speed pedelec. Er zijn allerlei benamingen voor elektrische fietsen. De Wegenverkeerswet ziet de elektrische fiets als zwakke verkeersdeelnemer wanneer:
Fietsen met meer vermogen en een hogere toegestane maximumsnelheid (45 kilometer per uur) worden gelijkgesteld met motorvoertuigen. Er is een speciale WA-verzekering voor nodig, de bestuurder moet een helm dragen en een bromfietsrijbewijs AM hebben. Voor het aansprakelijkheidsrecht worden deze snelle fietsen gezien als sterke verkeersdeelnemers. Binnen het verkeersaansprakelijkheidsrecht zijn ze daarom gelijk aan auto’s, motoren en scooters.
Bij een ongeval tussen bijvoorbeeld een auto of scooter en een elektrische fiets, is de fietser in het voordeel. In de meeste gevallen zal de automobilist of de scooterrijder moeten opdraaien voor de letselschade van de fietser, ook als die een verkeersfout maakte. Bij een ongeval tussen twee elektrische fietsen, is van doorslaggevend belang wie er een verkeersfout maakte.
Verleent een (elektrische) fietser geen voorrang aan een auto dan is hij weliswaar fout maar moet de automobilist toch 50% van de letselschade vergoeden omdat hij de sterkere weggebruiker is. Verleent de ene fietser geen voorrang aan de andere, dan moet diegene de schade van de ander betalen. Dat geldt ook als een bestuurder van een ‘snellere’ e-bike geen voorrang verleent aan een auto. Beide zijn sterke verkeersdeelnemer want motorvoertuig en de partij die geen voorrang geeft moet de schade van de ander vergoeden.
Wilt u meer weten over de aansprakelijkheid bij letselschade na een ongeval met een e-bike? Informeer ernaar bij de experts van Stipt letselschade.