Door: André Rotte
Leestijd: 2 minuten
In onze moderne wereld is het gebruik van noise cancelling oortjes steeds populairder geworden. Ze bieden een oase van rust in drukke omgevingen en verbeteren de luisterervaring aanzienlijk. Maar wat zijn de gevaren van het dragen van deze oortjes in het verkeer?
Noise cancelling oortjes werken door omgevingsgeluid te dempen, waardoor je kunt genieten van je muziek, audioboek of podcasts zonder storende achtergrondgeluiden. Dit is ideaal in drukke kantoren, tijdens het reizen of thuis, maar kan levensgevaarlijk zijn in het verkeer.
Het luisteren naar muziek of podcasts kan in het algemeen de aandacht afleiden van het verkeer. Dit is vergelijkbaar met het gebruik van een mobiele telefoon tijdens het rijden of fietsen.
Bovendien kunnen uw oren geluiden van naderende voertuigen, sirenes of andere waarschuwingssignalen niet opvangen. Daardoor bent u zich minder bewust van wat er in de nabije omgeving gebeurt. Dit kan leiden tot gevaarlijke situaties, vooral in stedelijke gebieden met veel verkeer.
Zelfs als u al visueel waarneemt wat er om u heen gebeurt, kan het ontbreken van auditieve informatie – geluid dus – de reactietijd aanzienlijk vertragen. Dit is cruciaal in situaties waar elke seconde telt.
Als u als fietser, voetganger of automobilist betrokken raakt bij een ongeval, terwijl u noise cancelling oortjes draagt kan dit juridische gevolgen met zich meebrengen op het gebied van de aansprakelijkheid voor daaruit voortvloeiende schade.
De beoordeling vindt plaats aan de hand van artikel 185 WVW. Dit artikel legt de verantwoordelijkheid bij gemotoriseerde bestuurders ingeval van een ongeval met een niet-gemotoriseerde deelnemer, zoals fietsers en voetgangers.
Het uitgangspunt is dat deze kwetsbare weggebruikers extra beschermd, omdat zij vaker slachtoffer zijn bij ongelukken en de gevolgen voor hen vanwege hun bijzondere kwetsbaarheid aanzienlijk ernstiger zijn.
Als een fietser of voetganger met noise cancelling oortjes betrokken raakt bij een ongeval, kan dit invloed hebben op de vaststelling van aansprakelijkheid. Als de gemotoriseerde bestuurder kan aantonen dat het dragen van oortjes heeft bijgedragen aan het ongeval, bijvoorbeeld doordat de fietser of voetganger een waarschuwingssignaal niet heeft gehoord, kan dit leiden tot een gedeelte eigen schuld aan de zijde van de fietser of voetganger.
Het gebruik van noise cancelling in de auto kan ook juridische gevolgen hebben voor automobilisten. Hoewel er geen specifieke wetgeving is die het gebruik van oortjes in de auto verbiedt, zijn er wel algemene regels die relevant kunnen zijn.
Volgens artikel 5 WVW hebben verkeersdeelnemers de verplichting om geen gevaar te veroorzaken voor zichzelf en anderen. Het dragen/gebruiken van noise cancelling oortjes staat daarmee op gespannen voet.
Het is begrijpelijk dat u in sommige situaties wilt genieten van muziek, een audioboek of podcast. Hier zijn enkele tips om dat veilig te doen:
Bent u betrokken geraakt bij een ongeval dat is veroorzaakt door oordopjes met noise cancelling, waarbij u letselschade heeft opgelopen, en vraagt u zich af wie er aansprakelijk is? Dan raden wij u aan contact op te nemen met een van onze experts. Op onze website kunt u eenvoudig een test invullen om te kijken of u recht heeft op vergoeding van uw letselschade.