Door: André Rotte
Leestijd: 3 minuten
Voor veel mensen staat een ballonvaart symbool voor vrijheid, avontuur en een moment van pure rust. Zweven boven het landschap, in stilte genieten van de horizon en het uitzicht… Het voelt als een droom!
Maar soms kan die droom onverwachts omslaan in een nachtmerrie. Op 13 augustus 2025 gebeurde dat bij Joure waar een luchtballon met 34 inzittenden hard de grond raakte. Het gevolg was een tragedie: een 66-jarige vrouw uit Opsterland verloor het leven en meerdere mensen raakten gewond; sommigen ernstig.
Wat gebeurde er?
Een plotselinge windvlaag veranderde de geplande zachte landing in een harde klap. Hierdoor stuiterde de mand over het en werden inzittenden uit de ballon geslingerd. Het incident laat zien hoe kwetsbaar passagiers in een ballonvaart zijn en hoe groot de impact is wanneer het onverhoopt misgaat.
De eerste gevolgen voor slachtoffers en nabestaanden
Voor de slachtoffers en hun families stond de wereld op die dag stil. Naast het lichamelijke letsel is in zo’n geval vaak ook sprake van psychische schade. Mensen stappen in een luchtballon om iets bijzonders te beleven en worden geconfronteerd met een totaal onverwachte traumatische ervaring. Veel slachtoffers die zich na het incident meldden, vertelden dat ze niet alleen worstelen met fysieke klachten, maar ook met herbelevingen, slaapproblemen en angst.
In een situatie als deze komt al snel de vraag naar voren wie er verantwoordelijk is en welke rechten je als passagier hebt. Daarnaast kun je je als slachtoffer natuurlijk ook afvragen hoeveel schade je vergoed krijgt.
Juridische positie van passagiers bij commerciële ballonvaarten
Wanneer u een commerciële ballonvaart maakt, bevindt u zich niet zomaar in een hobbymatige setting. Er is sprake van een overeenkomst tussen u en de organisator. Dit betekent dat de organisator een zware zorgplicht heeft. Op grond van artikel 6:74 Burgerlijk Wetboek kan een partij aansprakelijk worden gesteld als er sprake is van tekortkomingen, bijvoorbeeld omdat de veiligheid van passagiers onvoldoende was gewaarborgd.
Daarnaast kunt u een beroep doen op artikel 6:162 Burgerlijk Wetboek, de onrechtmatige daad. Wanneer een organisator nalatig handelt, bijvoorbeeld door onvoldoende rekening te houden met weersomstandigheden of door onvoldoende veiligheidsinstructies te geven, kan dit leiden tot aansprakelijkheid.
Voor vervoer door de lucht geldt bovendien dat passagiers extra bescherming genieten. Op grond van artikel 6:181 Burgerlijk Wetboek in samenhang met artikel 6:173 Burgerlijk Wetboek is de bezitter van een gebrekkige zaak die bedrijfsmatig gebruikt wordt aansprakelijk voor schade die daardoor ontstaat.
In dit geval kan ook worden gekeken naar de ballon zelf: als de uitrusting of het materiaal gebreken vertoonde, kan dit een rol spelen in de beantwoording van de aansprakelijkheidsvraag.
Onderzoeken en het vaststellen van de oorzaak
Na een ernstig ongeluk zoals op 13 augustus 2025 volgt altijd onderzoek door officiële instanties. De luchtvaartpolitie en de Onderzoeksraad voor Veiligheid analyseren de omstandigheden van de landing, de rol van de weersomstandigheden en de staat van de ballon. De resultaten van deze onderzoeken zijn van groot belang voor de slachtoffers omdat ze duidelijkheid geven over de oorzaak en over de vraag of er sprake was van verwijtbaar handelen door de organisator.
Geen toepassing van vervoersaansprakelijkheid
Bij een luchtballonvaart is het belangrijk onderscheid te maken met andere vervoerssituaties. Voor vervoer per trein, bus of metro geldt de Overeenkomst binnenlands personenvervoer (Boek 8 Burgerlijk Wetboek). Deze regelingen gaan over de bescherming van passagiers tegen schade tijdens het vervoer door professionele vervoerders.
Een luchtballonvaart valt hier echter niet onder. Een ballon wordt juridisch niet gezien als regulier luchtvervoer in de zin van de genoemde verdragen of het binnenlands personenvervoer. In plaats daarvan moet de aansprakelijkheid van de organisator van de ballonvaart worden beoordeeld op basis van het Burgerlijk Wetboek, met name de regels over wanprestatie (artikel 6:74 Burgerlijk Wetboek), onrechtmatige daad (artikel 6:162 Burgerlijk Wetboek) en aansprakelijkheid voor gebrekkige zaken (artikel 6:181 Burgerlijk Wetboek in samenhang met artikel 6:173 Burgerlijk Wetboek).
Wat kunt u zelf doen na een ballonongeluk?
Na een dergelijk ingrijpend incident staat u vaak nog in de overlevingsstand. Toch is het verstandig om zo snel mogelijk stappen te zette. Verzamel bewijsstukken zoals boekingsbevestigingen, foto’s of communicatie met de organisator. Neem vervolgens contact op met een letselschade-expert die uw zaak kan beoordelen. Zo voorkomt u dat relevante informatie verloren gaat en vergroot u de kans op een volledige en rechtvaardige schadevergoeding.
Ons advies: laat u bijstaan door een expert
Slachtoffers en nabestaanden staan dan voor een complexe juridische en emotionele weg. U hoeft die weg niet alleen te bewandelen. Bij Stipt Letselschade staan wij slachtoffers op een met veel persoonlijke aandacht persoonlijk bij. Onze experts zorgen ervoor dat uw schade volledig en eerlijk wordt verhaald, zodat u zich kunt richten op herstel en verwerking.
Bent u zelf slachtoffer geworden van een luchtballonongeval of een soortgelijk incident? Neem dan contact op met onze experts. Wij luisteren naar uw verhaal, geven duidelijkheid over uw rechten en begeleiden u kosteloos in het gehele traject. Want achter iedere zaak staat een mens, en uw herstel staat voor ons voorop.