• Landelijk werkzaam
  • Persoonlijk bezoek
  • Één vast aanspreekpunt
  • Gratis rechtshulp

Is De Achterste Partij Altijd Aansprakelijk Bij Een Kop-staartbotsing?

Door: André Rotte
Leestijd: 2 minuten

Nee, dit is niet altijd zo. In artikel 19 van Reglement verkeersregels en verkeerstekens staat dat u uw voertuig tijdig tot stilstand moet kunnen brengen. Iedere automobilist moet daarom voldoende afstand houden tot zijn voorganger.

In veel gevallen is de achteroprijdende partij wél aansprakelijk voor de materiële en letselschade van zijn voorganger. Maar afhankelijk van de situatie kan een rechter bepalen dat er sprake is van (gedeeltelijke) eigen schuld bij de voorop rijdende bestuurder.

Wat is van belang bij de vaststelling van de aansprakelijkheid?

Twee punten:

  1. De partij die zich beroept op rechtsgevolgen, moet bewijzen. Wie eist of afwijst, bewijst.
  2. De omstandigheden van het schadegeval zijn doorslaggevend.

Deze twee punten bepaalden de uitspraak in een rechtszaak tussen twee verzekeraars over een kop-staartbotsing. De uitspraak staat bekend als het ‘eendjesarrest’.

Auto A remde op een 80-kilometerweg voor een overstekende eend. Auto B reed achterop. De verzekeraar van auto B wees de aansprakelijkheid af.

Uiteindelijk kon partij B niet bewijzen dat A te hard remde. B gaf op het schadeformulier aan dat hij te weinig afstand hield. A stelde dat hij langzamer ging rijden en daarna remde.

De hoogste rechter in Nederland –  de Hoge Raad – bepaalde uiteindelijk na 17 jaar rechtszaken dat toch de achteroprijdende auto B aansprakelijk was voor de schade van A.

En hield bij de uitspraak rekening met de punten bewijsplicht en omstandigheden. Dat doen verzekeraars en rechters nu nog steeds bij de vaststelling van de aansprakelijkheid.

Wat betekent het ‘eendjesarrest’ voor overige kop-staartbotsingen?

Als de verzekeraar van de achterligger de aansprakelijkheid afwijst, moet hij bewijzen dat de voorligger fout is.

Bijvoorbeeld dat die iets deed wat een gevaar voor het overige verkeer vormde. En de omstandigheden spelen een grote rol.

Remde de voorganger voor een verkeerslicht, een overstekend kind of een dier? Op wat voor weg gebeurde het ongeval? En met welke snelheid werd er gereden?

In het ‘eendjesarrest’ bepaalde de rechter dat de voorste bestuurder niet fout handelde.

De Rechtbank Zeeland-West Brabant deed op 19 januari 2021 een uitspraak in een zaak waarbij de rechter een deel eigen schuld aannam omdat de voorliggende automobilist onvoldoende rekening hield met het overige verkeer en onvoldoende remde.

Daaruit blijkt dat bewijsplicht en omstandigheden nog steeds bepalen wie aansprakelijk is. En dat dat niet altijd de achterste, achteroprijdende partij hoeft te zijn.

Wilt u meer weten over aansprakelijkheid bij kop-staartbotsingen? Informeer ernaar bij uw expert van Stipt letselschade.

Over André Rotte

"Mensen persoonlijk en betrokken bijstaan, zodat hun leven weer zoveel mogelijk wordt als voor hun letselschade. Dat vind ik mooi." Na mijn rechtenstudie en functies bij verzekeraars internationale expertisebureaus werk ik sinds 2010 als belangenbehartiger voor slachtoffers van letselschade. Ik ben NIVRE-registerexpert en lid van het Nederlands Instituut van Schaderegelaars. Dat zorgt ervoor dat ik altijd op de hoogte ben van belangrijke ontwikkelingen op het gebied van letselschaderegeling. In mijn eerste baan bij een verzekeraar leerde ik dat persoonlijk contact enorm belangrijk is wanneer je slachtoffers van letselschade helpt en dat een tevreden klant je doelstelling is. Dat én mijn ervaring en kennis maakt dat u de behandeling van uw letselschadeclaim met een gerust hart aan mij kunt overlaten.

Meer blogs van André Rotte Bekijk profiel op LinkedIN
Kop-Staart Botsing
(c) copyright Stipt letselschade | Klachtenregeling | Algemene Voorwaarden | Sitemap | Privacyverklaring